St. Paddy's Day!

Lördag och helg. Det har regnat sedan i går kväll, så jag stannar helst inne. Har fått två monologer att lära in över helgen: Salieri från Amadeus och Romeo från (kan ni gissa?) Romeo & Julia. Särskilt kort varsel är det med Salieri's monolog, som jag måste ha klar till på tisdag! Och när vi får monologer räcker det inte med att plugga text. Vi måste läsa hela pjäsen (helst flera gånger), bryta ner alla scener och analysera manus, samt bygga karaktären från grunden (baserat på den teknik vi lär oss).

Eftersom Salieri är mer krävande och mer brådskande så jobbar jag mig igenom Amadeus och försöker vara analytisk. Romeo ska jag ta tag i efteråt - ska bara plugga in texten så att den sitter, sedan ska jag analysera manus. Har köpt en bra upplaga, som innehåller både pjäsen i originalspråk (så som den ska spelas) och även en "översättning" till nutida engelska. Kände att det var ett måste, för att försöka förstå Shakespeare-engelska är fan ingen lätt match. Det blir bara poetiska ord i fin rytm som jag inte förstår vad de betyder. Blir svårt att spela då.

Saint Patrick's Day är det också! Jag har aldrig firat förut, men är sugen på att gå ut och dricka öl. Jag har faktiskt städat badrummet i dag och ska snart ner för en tvättid, så med så många duktighetspoäng tycker jag att jag kan förtjäna en öl i kväll. Förutsatt att jag kan hålla fortsatt fokus på mina monologer fram tills dess.

Kommentarer
Postat av: Elin

Åh men det låter bara så otroligt roligt, så mycket att du nästan drunknar i uppgiften!! Då är det som bäst, gräv ner dig ordentligt! Och visst är du värd en bärs så det hoppas jag att du unnade dig. Pussar

2012-03-18 @ 14:55:49
URL: http://elinsrader.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0