Tandvårdsskatt?

Jag kan verkligen inte förstå varför inte Sverige har fri tandvård för alla i alla åldrar. Det känns som att den nuvarande tandvården står helt utanför normsystemet i Sverige - på ett dåligt sätt alltså. Jag skulle verkligen inte ha något emot att betala ett par hundralappar extra i skatt varje månad för att i utbyte kunna gå till tandis och fixa det som behöver fixas, när det behövs fixas.

Jag har just nu en ättrig jävla tandvärk. Jag behöver dra ut åtminstone en visdomstand, men på grund av den hutlösa kostnaden för ett sådant ingrepp så får det gott vänta ett tag; att delbetala är tydligen inte ett alternativ, fick jag veta när jag ringde upp tandläkaren för en liten stund sedan.

Det är verkligen orättvist detta, hur vissa förbannats med dåliga tänder. Jag borstar mina gaddar tre gånger per dag, och jag äter flourtabletter dagligen, men varje gång jag går på undersökning har jag åtminstone fyra hål. Samtidigt vet jag många som borstar tänderna en gång om dagen och aldrig sett röken av tandtråd - och de klarar sig hur fint som helst! Jag blir fan så less när jag tänker på det...

Varför går inget parti till val på att införa fri tandvård för alla? Jag skulle rösta pronto.

Kommentarer
Postat av: Petra som är en av dom som aldrig har hål i tänderna och som inte borstar tänderna som en tok heller och som vet att det har med saliv och bakterier att göra...

Det finns väl abonnemangstandvård för alla? Man betalar en viss summa i månaden utifrån sin tandstatus och får i stort sett all tandvård för det. I stort sett.

2009-05-18 @ 15:50:05
Postat av: ---

Alla borde göra som Skåne... de har ju frisktandvård. Där får du en bedömning på vilken klass dina tänder tillhör, och sen kan du välja att betala en fast månadsavgift.. sen har du i stort sett gratis tandläkarbesök inkl hålfixning och hela det skitet.. :) gött!

2009-05-18 @ 16:03:11
URL: http://raddalarmaslack.blogg.se/
Postat av: Linus

Jag vet, men i min klass skulle jag behöva betala runt 700-800 kr i månaden! Och då gäller det dessutom inte för besvärliga visdomständer som behöver dras. Lika rätt för alla, säger jag!

2009-05-18 @ 16:11:10
URL: http://omlinus.blogg.se/
Postat av: Petra

Löständer då? Min morfar skaffade sina 1946 och dom höll tills han dog år 2000.

2009-05-19 @ 11:47:50
Postat av: Elin

Sug på den här då: du vet ju hur mycket tänderna trillar ur käften på mig right? NU har jag tappat en bit av min käktand, ser det ut som att jag har råd att gå och ens kolla upp det? och drar dem ut den också så har jag...lyssna, INGEN tand i ena sidan av överkäken. KUL

2009-05-22 @ 10:47:04
Postat av: johan

Vi jobbar på saken tandvård åt alla!

Gruppen:

http://sv-se.facebook.com/group.php?gid=112470468766520



http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4482

Namnlistan:



med vänliga hälsningar Johan Pantzar.

2010-04-13 @ 21:50:48
URL: http://johanpantzar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0