Om Island

Det börjar närma sig juletid nu. Det märks om inte annat på det vidriga kalla vädret. Och så bor jag ju på västkusten också, så det är kombinerat med hällregn och massor av vind. Riktigt äckligt faktiskt.

Men det var inte vädret jag skulle ta upp, utan Islandsresan. Den börjar närma sig. 21 december kliver vi på planet till Reykjavik. Två dagar julshopping i jakt på presenter till Ellis familj, och sedan högtidsfirande. Mellandagsrea, Þóras födelsedag och sedan nyårsfest. Fan, jag hade kunnat ha ett bra mycket tråkigare ledighetsschema!

Jag kommer på mig själv med att vara lite nervös inför detta att fira jul med familjen. Visst har jag träffat dem förut, men nu är det dessutom farföräldrar och deras syskon! Inte ett ord engelska där, och min isländska är värdelös. Kan bli knepigt. Plus att man vill ju framstå som en gulleplutt i deras ögon - gamlingarna är ju ofta på ett eller annat sätt släktens överhuvud(en). Hur charmar man utan att tala?

Nåja, hur det än går med julfirandet så har jag ändå Blå Lagunen att se fram emot. Det värmer ända in i märgen bara att tänka på det.

Kommentarer
Postat av: Þóra

Du är jätte bra på isländska :) och om du bara lyckas säga Takk fyrir mig (tack för maten) då kommer dom alla älska dig :)

2008-11-18 @ 23:57:50
URL: http://tonskald.wordpress.com
Postat av: Din lover!

Ja... eller bara "einn bolla kaffi takk" ;)

2008-11-19 @ 07:02:30
Postat av: Mamma

Tänk på mig när ni är på/i mitt älskade Island!

2008-11-19 @ 07:24:08
Postat av: P

Det räcker att du sitter och ser snäll ut. Det är du bra på.

2008-11-19 @ 10:00:04
Postat av: Þóra

Ju men Elli, det är lite svårt att säga "einn bolla af kaffi takk". Mycket lättare (och artigare) att säga "má ég fá (meira) kaffi?"

2008-11-19 @ 20:44:44
URL: http://tonskald.wordpress.com
Postat av: Elli

Men han kan säga "Gæti ég fengið einn bolla kaffi takk".



Och... "Í desember ætla ég að flúga til íslands. Ég ferðast í gegnum Kaupmannahöfn" jobbar vi på nu :)

2008-11-20 @ 13:13:26
Postat av: Þóra

Já, því það er auðvitað svo létt setning ;)

2008-11-21 @ 21:58:27
URL: http://tonskald.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0