Köpenhamn

Tillbaka i sköna Sverige efter fyra nätter i Köpenhamn. Här nedan följer en redogörelse över våra illdåd i grannlandets huvudstad.

Torsdag:

Vi anlände, naturligtvis, senare än vi räknat med och eftersom vi skulle iväg för att gå på en spelning så blev det lite hetsigt. Tommi, Elli och jag irrade runt hemma hos Ásta och Hallur och lyckades komma iväg i hygglig tid. Väl på plats utanför klubben Rust möts vi av en cirka fem ljusår lång kö. Jag hatar att köa.

Väl inne var det mycket folk, mycket varmt och mycket högljudt. Uppvärmingsakten As In RebekkaMaria var väldans bra. Huvudakten, Yelle, tog en livstid på sig att väl hitta till scenen, och jag hann bli jävligt irriterad på henne. När hon till slut satte igång var stämningen betydligt sämre, ljudet betydligt högre och jag gav upp efter tre låtar och letade mig i stället ner till baren. Kvällen avslutades kort efter.

Fredag:

Röd dag i Danmark, av en anledning jag redan passat på att glömma. Vi promenerade runt en hel del i stan (Köpenhamn är väldigt vackert), och fann oss senare parkerade på en liten tapas-restaurant. Bisarrt mycket gott. Efter tapas slog vi (Elli, Tommi, Ásta, Hallur och jag) oss ner på ett café där vi fick sällskap av Björk och Greg. Efter öl-fik gick vi till en fantastiskt mysig jazz-bar där ett antal timmar överstökades. Ja visst ja, väl där träffade vi Ellis gamle vän Arnar, och hans gäng.

Hem en sväng med Elli för att göra oss snygga. Sedan till ett nytt ställe de andra hittat. Arnar hade slagit följe, och även dragit med sig sin kompis Már (har ni också lagt märke till att jag i princip bara träffat en väldig massa islänningar?). Drinkar druckna där, och sedan vidare till - hör och häpna - ytterligare ett ställe. Det blev mycket dans och mycket fest och klockan var morgon när vi var hemma.

Lördag:

Jag mådde som jag förtjänade när jag vaknade, men blev överaskad av pizza som redan beställts hem under tiden jag vilade mina rödsprängda ögon.

Ut på stan med Elli och Tommi. Väldigt, väldigt mycket folk. Väldigt fint väder. Tommi shoppade en massa. På en gata stod tre unga killar som spelade grym musik med sina blåsinstrument - glasflaskor.

Efter lite slacking hemma på kvällen gick Elli och jag ut igen. Först hem till Arnar och hans Haffi, där det förfestades med ytterligare islänningar. Sedan ut igen, och hemgången klockades in vid samma tid som dygnet innan.

Söndag:

Lugn morgon som toppades med brunch på café. Elli, Tommi, Ásta, Hallur och jag fick sällskap av Ellis gamla vän Connie. En danska, för en gångs skull! Sedan åts det glass och promenerades i det fina vädret.

Vi åkte, naturligtvis, hem senare än vi planerat. Det drog ut ytterligare på tiden att försöka hitta en öppen affär som sålde alkohol (man måste ju passa på när det är så billigt). Vi var väldigt slitna när vi kom hem i går.

Bilder kommer senare.

Kommentarer
Postat av: Jonna

Låter en en perfekt helg i underbar dansk/isländs anda :)

2008-04-21 @ 13:15:38
URL: http://jonnanoblin.blogg.se
Postat av: Natta

Jag kan inte komma ifrån att det låter så sjukt mysigt med alla (för mig) ovanliga namn.
"Elli, Tommi, Ásta, Hallur och jag" jag vet inte men det låter som en underbar rolig lite barnvisa som man blir glad av, typ "Casper och Jesper och Jonatan". :D

Förresten så saknar jag dig skrutten, så kom hem snart igen och drick öl med oss med. ;)

2008-04-21 @ 15:26:54
URL: http://nightingale.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0